Kasvatusfilosofi John
Dewey kertoo mainioissa klassikoissaan Democracy and Education
(1916) ja Experience and Education (1938), mistä jatkuvassa kasvussa on
kyse. Puhe ei todellakaan ole taloustieteestä tai poliitikkojen puheista,
joissa soisi kuulevan enemmän pyrkimystä kestävään kehitykseen ja varautumista
alenevaan kasvuun.
Pragmaatikko
John Deweyn mukaan kaiken kasvun edellytys on ihmisen kyky muuttaa
toimintatapojaan. Hän kutsuu tätä plastisuudeksi.
Kasvu
syntyy toiminnassa kohdatuista ongelmista ja sitä myös testataan toiminnassa.
Kasvu siis edellyttää toimintaa ja vakiintuneiden toimintatapojen muutosta.
Kokemukset muovaavat tapojamme. Jokainen kokemus perustuu aiemmille ja
vaikuttaa jollain tavalla tuleviin kokemuksiin.
Kasvu
näkyy ja toteutuu uusien tapojen vakiintumisena. Mutta jos jokin tapa muuttuu
liian jäykäksi tai muuttumattomaksi rutiiniksi, se estää kasvua. Juuri
rutinoitumisen vuoksi ihmiselle ominainen plastisuus voi vaarantua ja kehitys
pysähtyä.
Kasvun
tavoite ei Deweyn mukaan ole sopeutuminen. Jos tulee hyvin toimeen ympäristönsä
kanssa, kasvua ei tapahdu, pitää tulla toimeen paremmin ja tehokkaammin. Kasvulla
ei ole muuta tavoitetta kuin kasvu itsessään, lisää kasvaminen ja jatkuva
oppiminen. Jos vain sopeutuisimme, kehittyminen pysähtyisi.
Kasvaaksemme
tarvitsemme ajattelua ja kokemusten reflektointia. Deweyn mukaan ongelmalliset
tilanteet synnyttävät ajattelua ja kehitystä. On pohdinnan paikka, kun
törmäämme ongelmiin. Juuri nämä toimintamme epämiellyttävät seuraukset voivat
muuttaa toimintatapoja eli synnyttävät kasvua.
Erityisesti
sellaiset kokemukset ovat kasvattavia, joissa saamme tietoa tekojemme ja niiden
aiheuttamien seurausten välisistä suhteista.
Deweyn
mukaan tiedollisen kasvatuksen tulee kytkeytyä kiinteästi toimintaan ja
todellisiin kokemuksiin. Vain tällöin tieto voi muuttua toiminnaksi.
Passiivinen teoreettinen opiskelu kyllä lisää tietoa, mutta kun tieto ei
kytkeydy toimintaan, se on ajan haaskausta. Tiedollisen kasvun edistäminen
edellyttää ongelmallisten tilanteiden kohtaamista.
Aina
kun epäonnistumme tai törmämme vaikeuksiin, pitäisi olla tyytyväinen. Se on
kasvun paikka ja mahdollisuus osoittaa luovuutta.
Yksi
luovuuden esteistä on epäonnistumisen pelko. Se on myös oppimisen este. Juuri
oppimisen näkökulmasta epäonnistumiset ovat merkittäviä oppimisen paikkoja.
Niitä ei kannata hukata varman päälle pelaamisella.
Oma
valintamme on, juutummeko rutiineihin ja toistamme itseämme vai pyrimmekö
muuttamaan toimintatapojamme niin, että tulemme yhä paremmin toimeen
ympäristössämme. Haluammeko kasvaa vai emme?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti