Meillä jokaisella on narratiivinen
identiteetti eli itse rakennettu kertomus
siitä, kuka olemme. Tämä kertomus muuttuu ja on eri tilanteissa erilainen.
Kirjoitamme elämäämme eli rakennamme identiteettimme jatkuvasti, kun
olemme tekemisissä muiden ihmisten ja ympäröivän maailman kanssa.
Meillä on taipumus
rakastua ihmisiin, joiden tarinat ovat samanlaisia kuin omamme tai muistuttavat
niitä. Näin väittää psykologian prosessori Robert Sternberg kirjassaan Rakkaus on tarina. Etsimme
ihmistä, jolla on jaettavana oman tarinamme kaltainen tarina mutta joka täydentää
meitä omassa roolissaan tuon tarinan kuluessa.
Kuten hyvässä kirjassa
tai näytelmässä myös ihmisten tarinoissa on aukkoja. Täytämme rakkautemme kohteen
tarinan aukot sumeilematta toiveillamme ja toivehenkilömme
ominaisuuksilla. Kun tutustumme toiseen lähemmin, alamme kertoa
hänestä tarinaa, jolla ei välttämättä ole todellisuuden kanssa paljonkaan
tekemistä.
Itse asiassa
rakastumme tarinaamme tuosta ihmisestä. Näin väittää siis Sternberg, Yalen
professori.
Siitäkö on kyse,
kun rakastumisvaihetta seuranneessa arjessa toinen alkaakin tuntua vieraalta?
Pieleen menneestä tarinankerronnasta?
Arto Pietikäinen
puhuu ajatusansoista kirjassaan Joustava
mieli parisuhteessa (2014). Yksi ansa on tarinankertojamieli, joka osaa
selittää kaikki syyt ja piilossa olevat motiivit toisen käyttäytymiseen. Selitykset
ovat kuitenkin vain mielen sanahelinää, johon ei pidä suhtautua totena. Pietikäisen
mukaan mielen tarinat tulee tiedostaa ja ajatukset voi jättää omaan arvoonsa
tai kokonaan kuuntelematta. Parempi on pyrkiä pitämään suora kosketus omiin
kokemuksiin.
Mistä tarinat
sitten syntyvät?
Tarinat ovat
ihmiselle luontainen tapa jäsentää omaa todellisuuttaan. Tulkitsemme maailmaa jatkuvasti
rakentuvana kertomuksena. Identiteettimme on rakentunut tarinoista, joita itse
kerromme ja joita toiset kertovat meistä. Lisäksi identiteettiin vaikuttavat tiedostetut
tai tiedostamattomat tarinat, jotka toimivat meille malleina.
Rakennamme
tarinoita ja muutamme niitä koko ajan. Projisoimme toisiin omia ajatuksiamme ja
tuntojamme, ennen kaikkea meihin kertyneitä kokemuksia. Jos menneisyydessä on
ollut epäluotettava rakastettu, etsimme helposti merkkejä siitä, onko nykyinen
rakastettu luottamuksen arvoinen. Jos taustalla on torjutuksi tulemisen tunne,
suhtaudumme siihen herkästi ja tulkitsemme torjunnaksi sellaistakin, mikä ei
sitä ole. Koemme uudet tapahtumat vanhojen tarinoiden ehdoilla.
Meillä on myös paine
luoda kulttuurisesti hyväksyttäviä tarinoita.
Juhana Torkki
puhuu kirjassaan Tarinan valta (2014)
arkkityyppisistä tarinoista, joiden avulla tulkitsemme kokemuksiamme. Jokainen
tarina on Torkin mukaan yksinkertaistus todellisuudesta: tarinat ja niiden
sisältämät arkkityypit pakottavat havaintomme tiettyyn uomaan. Luomamme tarina
on siis jonkun toisen käsikirjoittama.
Torkki kirjoittaa,
kuinka ihmisen ajattelu sumentuu, kun hän on tärisyttävien tunteiden
vallassa. Kun ihminen on tarinan
vallassa, tarinan piirtämä hahmo hehkuu hänelle kuin liekki yössä ja mitä
tiukemmin liekkiä tuijottaa, sitä vähemmän erottaa yksityiskohtia muusta
maisemasta. Tarina siirtää uskojansa
toisenlaiseen todellisuustilaan, äärimmillään jopa eräänlaiseen transsiin.
Varsinkin
väsyneenä voi Torkin mukaan nähdä jotain, mitä maisemassa ei ole ja samalla
tehdä liioittelevia tulkintoja. Kaikki mitä näemme, on jotenkin vääristynyttä.
Mieli yksinkertaistaa ja pelkistää ja toisaalta yhdistelee elementtejä niin,
että kuvaan muodostuu jotain, mitä siinä ei alun perin ole ollut.
Prosessori Sternberg
löysi haastatteluissaan 26 erilaisen rakkaustarinan tyyppiä. Hän tosin uskoo niitä
olevan vieläkin enemmän. Tässä joitain esimerkkejä: Uhraustarinassa toinen tekee mielihyvin myönnytykset ja toinen hyväksyy
sen saa niistä hyödyn. Kauhutarinassa
toinen on piinaaja, toinen nöyryytyksen kohde. Taidetarinassa kumppanin ulkoinen olemus on arvostettua. Omakotitarinassa parisuhde on keino
saada kaunis talo ja kotoinen elinympäristö. Puutarhatarinassa suhdetta hoidetaan puutarhan tapaan. Liikeyritystarinassa kehitetään yritys,
jossa on tarkka työnjako. Keittokirjatarinalla
on resepti, joka tarkoin noudatettuna vie parisuhteen menestykseen. Huumoritarinassa on olennaista
parisuhteen kepeys.
Jos puolisoilla on
eri tarinat, kumpikin katsoo suhdetta sen läpi, eikä ennuste silloin ole häävi. Tarinat voivat tosin muuttua parempaan - mutta myös huonompaan - suuntaan.
Kerrommeko
puolisoina suhteestamme samaa tarinaa vai onko kummallakin siitä oma versionsa? Tarinojen erilaisuus voi tulla pitkässäkin parisuhteessa yllätyksenä,
kuten psykologi Tony
Dunderfeltille ja monelle
muulle varoittamatta jätetylle. Oma tarina voi myös tehdä sokeaksi ja kuuroksi. Sternberg muistuttaa, että meillä on paitsi omat tarinamme, myös käsitys siitä, minkä uskomme olevan suhteen yhteinen tarina.
Myös se, mitä
lehdistä saamme lukea avioeroista, on tarinointia. Kerromme menneisyydestämme nykyiseen
elämäntilanteeseemme sopivan tarinan, muokkaamme ja valikoimme tapahtumia. Syy
ei ehkä pohjimmiltaan ole huonomuistisuudessa, kun puhumme erosta eri tavalla
vuosien kuluttua kuin eron hetkellä. Ehkä selitys on se, että identiteetit
rakentuvat tulevaisuuteen suuntautuvina kertomuksina. Tarinat muuttuvat ja sen
myötä tulkinnat.
Omaa tarinaa kannattaa pohtia. Esimerkiksi luova kirjoittaminen on siihen oiva työkalu, mutta siitä joskus toiste.
Omaa tarinaa kannattaa pohtia. Esimerkiksi luova kirjoittaminen on siihen oiva työkalu, mutta siitä joskus toiste.
Lähteet
Pietikäinen, A.
2014. Joustava mieli parisuhteessa. Helsinki: Duodecim.
Torkki, J. 2014.
Tarinanvalta. Helsinki: Otava.
Sternberg, R.J.
2005. Rakkaus on tarina. Helsinki: Art House.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti