Jaakko
Lyytisen kolumni
keski-iän ahdistuksensa (HS 3.12.2015) käsitteli viiltävän hauskasti
nelikymppisen elämän tyhjyyden kokemusta. Tuoreen tutkimuksen
mukaan ihminen on onnettomin vähän yli nelikymppisenä.
”Tutkimuksen selitykset olivat tuttuja: monella
nelikymppisellä on liikaa töitä ja samaan aikaan huollettavanaan sekä pienet
lapset että ikääntyvät vanhemmat. Nelikymppiselle omaa laatuaikaa edustaa
kymmenminuuttinen matkalla markettiin.”
Lyytinen selittää jungilaisittain, että
meillä on henkilökohtainen kasvutie, jonka kautta
pyrimme tulemaan omaksi itseksemme. Itsenäistymisprosessissa elämän
alkupuolella minä vahvistuu. Keski-iässä katse kääntyy sisäänpäin kohti
henkisyyttä ja tiedostamatonta, jolloin minästä tulee vähitellen itse eli kokonaisuus,
johon kuuluu myös tiedostamaton puolemme.
Nelikymppisen tyhjyyden kokemus johtuu Jungin mukaan siitä,
että ihminen sulkee tiedostamattoman puolensa pois. Kasvu on harvoin kivutonta
ja sitä ei tapahdu, ellemme uskalla astua seuraavaan elämänvaiheeseen.
Daniel Levinson (1920-1994),
joka oli ensimmäisiä nimenomaan aikuisiän kehityksestä kiinnostuneita psykologian
tutkijoita, löysi miehiä tutkiessaan kaikkiaan yhdeksän elämänvaihetta. Teoria
löytyy hänen kuuluisimmasta teoksestaan The Seasons of a Man’s Life (1978).
Teorian
keskeinen käsite on elämänrakenne.
Sen ydinajatus on, että ihmisen elämänkulussa vaihtelevat 6-8 vuotta kestävät vakaat
vaiheet ja 4-6 vuoden siirtymät. Vakaissa vaiheissa perheissä, työssä ja muilla
elämänalueilla otettuja rooleja ei kyseenalaisteta. Siirtymien aikana
elämänrakennetta arvioidaan uudelleen ja tehdään muutoksia, kuten vaihdetaan
työpaikkaa tai ammattia, erotaan, mennään uudelleen naimisiin.
Lähes
kaikki ihmiset huomaavat 40 - 45 vuoden iässä, että oma elämä (elämänrakenne)
ei enää vastaa minän pyrkimyksiä. Tämä siirtymä koetaan Levinsonin mukaan yleensä
kriisiksi. Ja moni mies kokeekin lamaantumista ja vieraantumista itsestä tai
maailmasta.
Levinson
mukaan jokainen yhdeksästä kehitysvaiheesta on käytävä läpi. Epäonnistuminen
jossain vaiheessa voi estää siirtymisen seuraavaan. Jokainen vaihe pitää myös sisällään
kaikki edeltävät. Uuteen vaiheeseen siirtyminen aktivoi usein aiempien
vaiheiden ratkaisemattomia ongelmia.
Siirtymien
yhteydessä tapahtuu yleensä merkittäviä oppimiskokemuksia. Ne liitetään
varsinkin myönteisiin elämänmuutoksiin.
Jack Mezirowin uudistavaan
oppimiseen sisältyvässä kriittisessä reflektiossa on sama ajatus. Tarvitaan
pysähtymistä, jotta voidaan arvioida uudelleen merkitysperspektiivejä ja muuttaa
niitä tarvittaessa. Tässä on kyse muutoksessa, jossa ymmärretään omien ennakko-oletusten
vaikutus tapaamme hahmottaa ja tulkita maailmaa ympärillämme. Kriittisen
reflektion seurauksena voimme muuttaa niitä ja tehdä päätöksiä uudelta tietoisemmalta
pohjalta.
Levinson
tutki myöhemmin myös naisten elämänrakennetta ja löysi siitä samat vaiheet.
Milja
Levonen ja Juha Kauppila ovat kirjoittaneet Levinsonin ajattelusta selkeän
tiivistyksen, jota olen käyttänyt tässäkin tekstissä, sillä alkuteos on
kirjastoissakin melkoinen harvinaisuus. Kirjastoon tosin pitää lähteä myös
Levosen ja Kauppilan artikkelin vuoksi.
Levonen, M. &
Kauppila, J. 2012. Ekskursio: Elämänkulku ja aikuisuus – Daniel Levinson.
Teoksessa Suoranta, J. – Kauppila, J. – Rekola, H. – Salo, P. &
Vanhalakka-Ruoho, M. Aikuiskasvatuksen risteysasemalla. Joensuu: Itä-Suomen
yliopisto, 73-90.
Uudistavasta
oppimisesta ja kriittisestä reflektiosta kirjastosta löytyy esimerkiksi:
Mezirow, J. 1995. Uudistava Oppiminen. Kriittinen reflektio aikuiskoulutuksessa. Helsinki: Helsingin yliopisto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti