Vaikka tutkijan
työssä sisäinen motivaatio olisi
miten kova, ulkoista painetta tarvitaan. Erityisesti määräaikoja. Toisaalta
ulkoisetkaan paineet eivät riitä, jos puuttuu sisäinen halu ja kiinnostus tekemiseen.
Kun aihe
kiinnostaa, on vaarana ahmimisvaiva. Halaa puita, eikä näe metsää. Siksi on
hyvä, että joku välillä kysyy, mitä sinä oikein teet? On pakko irrottaa ote
kaarnaisen petäjän kyljestä ja katsella ympärilleen. Iso kuva alkaa hahmottua
paremmin.
Itse olen kokenut
kirjoittamisen hyväksi keinoksi reflektoida
tekemisiäni, pohtia ja arvioida, mitä on saanut aikaan, mikä asia tärkeämpi
kuin jokin toinen. Kirjoittamisessa on itse asiassa kyse ajattelemisesta, toisten
viisauksien sulattamisesta tietystä näkökulmasta uudeksi tiedoksi.
Viime päivinä olen
onnekseni saanut neljä kertaa katsella kokonaista metsää ja pyyhkiä käsistäni
kaarnan kappaleita. Tutkimuksen ydin alkaa olla varsin kirkkaana mielessä.
Ensimmäiseksi
avasin tutkimukseni teemoja Yle Pohjanmaan radiohaastattelussa (tulee ulos tänään torstaina 11.2. noin klo 17.30). Tiistaina viimeistelin apurahahakemuksen,
jossa esittelin ja perustelin tutkimustani. Eilen oli ilo tavata ohjaajani ja
keskustella hänen kanssaan tutkimuksen tämänhetkisestä vaiheesta. Juuri äsken
lähetin esitykseni viikon kuluttua Jyväskylässä pidättäville Aikuiskasvatuksen tutkijapäiville.
Ja mikä onkaan se ajatusteni
kristallisoituma? Mikä on olennaista parisuhteessa oppimisessa?
Nyt tuntuu, että se
on sama kuin opiskelussa, työssä ja elämässä selviytymisessä: oppimaan
oppiminen.
Kerron runsaan
viikon kuluttua, oltiinko Jyväskylässä samaa mieltä. Siihen saakka yritän olla
kirjoittamatta tänne mitään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti